دیپلماسی بحران زای آمریکا در خدمت جنگ-راهبرد معاصر
حمله موشکی حزب الله به مقر اطلاعاتی ارتش اسرائیل در محور شمال آنتونیو گوترش: در متوقف ساختن بزرگترین کشتار تاریخ شکست خوردیم بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران و کشور‌های منطقه بیماری عفونی ناشناخته در افغانستان/ ۵۰۰ نفر مبتلا شدند جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی موافقتنامه نظامی امضا کردند سفیر لبنان در عراق: ایران همواره پشتیبان ما بوده است فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله هدف حمله اسرائیل به ضاحیه شهادت ۷۲ نفر در پی حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان | ۴۰۰ نفر مجروح شدند تل‌آویو ادعای رسانه عبری درباره آتش‌بس با لبنان را تکذیب کرد حمله موشکی حزب‌الله به مجتمع صنایع نظامی حیفا پوتین آمریکا را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد | فرمان تغییر دکترین هسته‌ای روسیه صادر شد اعلام بسته جدید کمک اتحادیه اروپا به افغانستان طالبان: افغانستان قصد دارد به بریکس بپیوندد رسانه عبری: آتش‌بس میان حزب‌الله و اسرائیل در ساعات آینده برقرار می‌شود نشست شورای امنیت درباره لبنان | فرانسه: طرح مشترکی با آمریکا برای آتش‌بس تدوین کرده‌ایم
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

دیپلماسی بحران زای آمریکا در خدمت جنگ

تنظیم مناسبات مثلث موساد-کابینه جنگ و ارتش صهیونیستی ازجمله اهدافی است که از ابتدای جنگ غزه هوکشتاین و دیگر دیپلمات‌های آمریکایی دنبال می‌کنند. بی‌دلیل نیست هربار وی به بیروت سفر می‌کند، بلافاصله شاهد جنایتی تازه از سوی رژیم اشغالگر قدس در لبنان هستیم.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 23
کد خبر: ۲۵۷۹۳۷

دیپلماسی بحران زای آمریکا در خدمت جنگ

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها نام اموس هوکشتاین، دیپلمات آمریکایی و فرستاده ویژه این کشور درپرونده جنگ غزه را زیاد می شنویم. وی در سال های اخیر میانجی آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بود که البته با اصرار حزب الله لبنان بر مواضع خود، نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده واشنگتن و تل آویو در این آوردگاه سیاسی-حقوقی دست یابد. 
 
اکنون این دیپلمات آمریکایی به پیام  آور جنگ در منطقه تبدیل شده است. به عبارت بهتر، هوکشتاین نه تنها در کسوت و حتی ظاهر دیپلمات در مذاکره با دولت لبنان (بر سر تحولات جبهه شمال و جنگ غزه) حاضر نمی شود، بلکه اصلی ترین کارویژه اش ارسال پیام هشدار به دولت مستقر در بیروت است.
 

وظیفه دیپلمات های آمریکایی در سرتاسر دنیا خلق، تبیث و کمک به روند تصاعد بحران است


صورت مسئله مشخص است؛ کارکرد هوکشتاین نه میانجی گری  و حتی واسطه گری میان بیروت و تل آویو، بلکه مهار یک جانبه مقاومت با استناد به ابزارهای تنبیهی و تهدیداتی است که بخشی از آنها در میدان نبرد ظهور و بروز می یابد. مسئولیت هوکشتاین حفظ فرامتن جنگ در منطقه و ایجاد موازنه وحشت به زیان لبنان است. در مقابل، حزب الله رصد هوشمندانه ای نسبت به بازی هوکشتاین دارد و هیچ گاه تسلیم مطالبات فریبنده وی در مذاکرات نشده است.
 
اقدام تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در خاک لبنان (در زمینه انفجار وسایل ارتباطی) نقطه آشکارساز دیپلماسی آغشته به جنگ آمریکا در بیروت به شمار می رود که پس از سفر هوکشتاین به اراضی اشغالی و متعاقب هم اندیشی دیپلمات آمریکایی و مقام های صهیونیستی شکل گرفت.
واشنگتن برخلاف ادعایش مبنی بر چینش پازل های آتش بس دائمی در مذاکرات قاهره و دوحه، راهبرد حفظ فرامتن نبرد را در جنگ غزه و جبهه شمال دنبال می کند. این راهبرد خطرناک، در عرض راهبرد کلان آمریکا مبنی بر تثبیت بحران های مزمن امنیتی در منطقه غرب آسیا تعریف می شود. در این معادله نباید فریب ژست دیپلماتیک هوکشتاین و رایزنی های ظاهراً رسمی وی را با مقام های لبنانی خورد.
 
درهمین راستا می توان ماهیت مأموریت هوکشتاین را اطلاعاتی-نظامی و نه دیپلماتیک قلمداد کرد. وظیفه دیپلمات های آمریکایی در سرتاسر دنیا خلق، تبیث و کمک به روند تصاعد بحران است. ماهیت بحران زیست آمریکا در نظام بین الملل، مفهوم و مصداق دیپلماسی را در سیاست خارجی این کشور از بین برده است.
 
تنظیم مناسبات مثلث موساد-کابینه جنگ و ارتش صهیونیستی ازجمله اهدافی است که از ابتدای جنگ غزه هوکشتاین و دیگر دیپلمات های آمریکایی دنبال می کنند. بی دلیل نیست هربار وی به بیروت سفر می کند، بلافاصله شاهد جنایتی تازه از سوی رژیم اشغالگر قدس در لبنان هستیم. آنچه بازی خونین و  وقیحانه هوکشتاین را ناکام گذاشته، رصد آگاهانه و هوشمندانه حزب الله و دیگر گروه های مقاومت لبنان در قبال ماهیت، مأموریت، رفتار و حتی گفتار این دیپلمات آمریکایی است.
 
بدون شک در آینده ای نه چندان دور هوکشتاین نیز مانند نتانیاهو و گالانت به نماد شکست مشترک واشنگتن و تل آویو در دو جبهه غزه و شمال تبدیل خواهد شد. سخنان اخیر سیدحسن نصرالله کمترین شبهه ای در این زمینه باقی نگذاشته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار